Vector of Memory Expositie Luchtoorlog 1939-1945

Nederweert in de Tweede Wereldoorlog

Vector of Memory

Vector of Memory Nederweert: Expositie Luchtoorlog 1939-1945

De beheerder van het museum, de Stichting Luchtoorlog 1939-1945, houdt zich bezig met de luchtoorlog in de regio Nederweert en Weert. Deze doestelling wordt gerealiseerd door middel van locatie- en archiefonderzoek, het verzamelen van documenten en het conserveren en exposeren van vliegtuigdelen. Daarnaast wordt contact onderhouden met voormalige bemanningsleden en hun nabestaanden.

Expositie Luchtoorlog 1939-1945

In september 2010 opende de stichting Luchtoorlog 1939-1945 de permanente expositie. De talrijke items die resteren van vliegtuigcrashes in Nederweert en omstreken vormen de stille getuigen van de luchtoorlog ter plaatse. Die was hier zeer intensief omdat de regio binnen de Kammhuberlinie lag. De linie liep van Denemarken over Oost-Nederland en België naar Zwitserland en was bedoeld om Duitsland door middel van een uitgebreid radar- en alarmsysteem te beschermen tegen geallieerde luchtaanvallen. In verband daarmee was de linie tevens voorzien van talrijke zoeklichten en locaties waar nachtjagers klaarstonden om bij alarm de strijd aan te binden. Gedurende de bezettingsjaren crashten tientallen geallieerde bommenwerpers en Duitse jagers in deze streek. Nog steeds worden restanten van dit oorlogsgeweld gevonden, geconserveerd en bewaard.

Hiking Trail ommetje: Nederweert in de Tweede Wereldoorlog

Deze Vector of Memory in Nederweert is ook onderdeel van de Hiking Trail van de Liberation Route Europe. In Nederweert kun je vanaf deze vector een ommetje lopen met als thema: Nederweert in de Tweede Wereldoorlog.

Ontdek alle Vectors of Memory van de Hiking Trail in Noord- en Midden-Limburg. Meer informatie over de Liberation Route Europe.