Archeologische vindplaats Wessem - Verborgen Wessem

Wessem
icon/category/archeo_route

Archeoroute vindplaats

Beleef het archeologische verhaal van verborgen Wessem. Download de app en sta op locatie oog-in-oog met onze archeoloog. Hij vertelt je via modernste virtuele technieken de tot nu toe verborgen geschiedenis van Wessem. Zo is het net of je naar het verleden transformeert.

In Wessem is nu nog goed zichtbaar dat het stadje in de Middeleeuwen een belangrijke handelsplaats aan de Maas was met eigen muntrecht en haven (Portus Wessem). De bloeitijd van Wessem loopt van de 10e tot de 14e eeuw. In 1360 wordt het muntrecht naar Weert verplaatst, dat de belangrijkste plaats in het Land van Horne is geworden. De haven- en handelsfunctie aan de Maas wordt overgenomen door Roermond.
Naast dit zichtbare verleden heeft Wessem ook een niet zichtbaar verleden dat teruggaat tot de Late IJzertijd! Dit verborgen verleden is zichtbaar gemaakt aan de hand van diverse archeologische vondsten. Ze komen uit verschillenden tijdvakken zoals de riviervondst van een bronzen zwaard uit de Bronstijd dat hier in de Maas werd gevonden.
In 1984 deed Jos Gielen uit Wessem een spectaculaire vondst. Tussen de Maas, het Kanaal Wessem- Nederweert en de A2 vond hij een bronzen armband en een Keltisch muntje in de brokstukken van een pot uit een urnenveld uit de Late IJzertijd. Een urnenveld wijst op bewoning.
Er is een schitterend gedecoreerd Vikingenzwaard uit de 9e eeuw gevonden, een nationale topvondst! Zeer waarschijnlijk zagen de Vikingen de Villa Wessem met zijn eerste kerkje en Romeinse vestingtoren toen zij de Maas opvoeren voor hun plunderingen langs de Maas en het Rijnland. Mogelijk brachten zij een onaangekondigd bezoek aan Wessem, waarbij een hoofdman zijn zwaard moest achterlaten.
Nog geen eeuw na het bezoek van de Vikingen, in het jaar 964, vermaakt Bruno, aartsbisschop van Keulen de Villa Wessem in zijn testament aan het klooster Sint Pantaleon in Keulen.?Het is de eerste vermelding van Wessem in een officieel document; een testament waarin zaken van waarde zijn vastgelegd.
En dan is er die opmerkelijke vondst van een Romeins muurreliëf van de godin Fortuna uit de tijd dat hier een Romeinse vestingtoren stond. Die vondst was overigens een toevalstreffer; in 1944 werd de toren van de Medarduskerk opgeblazen en toen kwam het beeld onder de puinhopen tevoorschijn. Een kerk sticht men niet in het niets, een ingemetselde en in kalkzandsteen uitgehouwen Romeinse godin in een toren, wijst op langdurige aanwezigheid.
De kerk speelt een centrale plek in de ontstaansgeschiedenis van Wessem. Op deze plek heeft een Merovingisch kerkje gestaan, een romaanse kruiskerk, een gotische kerk en de huidige kerk. Dankzij de visie van architect Frits Peutz zijn veel oude elementen terug te vinden in het kerkgebouw. Zo is de Medarduskerk, naast Godshuis, ook een archeologische hotspot in de Maasvallei!
Het onzichtbare en onbeschreven Wessem beslaat een langere periode, dan de zichtbare en beschreven periode van Wessem.?Onafgebroken bewoning van Wessem vanaf de 2e eeuw voor Christus ligt voor de hand. Meer verborgen Wessem kun je ook bekijken in het Limburgs Museum.

Download de app

LET OP: De locatie van de speer is bij Kerkstraat 2, gelegen aan de zijkant van de kerk.

Toeristische informatie
Limburgs Museum
Keulsepoort 5
5911 BX Venlo
www.limburgsmuseum.nl

Openingstijden:
Dinsdag tot en met zondag van 11:00 tot 17:00 uur.

Rondleidingen Medarduskerk of Wessem
reservering@hartvanlimburg.nl